10. Of ik een wietje wil..?

2 september 2020 - Copenhagen, Denemarken

Dag thuisfront!

Zondag

Zondagmiddag zijn we naar Christiania gegaan. Ik viel van de ene verbazing in de andere. We kwamen aan in het gedeelte waar we geen foto’s mochten maken (je ook niet mag fietsen en niet rennen. Ja, echt). Je vraagt je misschien af waarom. Christiania staat bekend om de drugs. In de straat waar we geen foto’s mogen maken, wordt drugs gedeald. Waar wij lekker op een terrasje zitten, wat eten en wat drinken, draaien zij lekker een joint en roken ze hem op op het terras. Echt de andere kant van de wereld als je het mij vraagt. Ook wij worden meerdere keren aangesproken met de vraag of wij niet een lekker wietje willen. Ik bedank vriendelijk en loop door. We lopen wat rond en komen uit in het gedeelte waar je wel foto’s mag maken. GELUKKIG. Dit gedeelte van de stad is wel “normaal”. Er lopen hier en daar een paar die misschien een hijsje teveel hebben gehad, maar voor de rest zou je niets hoeven merken. Christiania is enorm kleurrijk en gelukkig mogen we dit deel fotograferen. Vlakbij Christiania zijn een soort foodtrucks. We lopen hier naartoe, maar helaas begint het te regenen. We besluiten terug te lopen naar de fietsen en gaan een film te kijken met de Spanjaarden, aangezien zij vijf minuten bij Christiania vandaan wonen.

ChristianiaChristianiaChristianiaChristianiaChristiania

Maandag

De eerste echte schooldag! We worden om 12:30u verwacht in de collegezaal. We zitten met bijna iedereen die Teacher Education doet in de klas (zeg gerust 33 van de 37 studenten). Het wordt duidelijk dat dit vak een combinatie is van beeldende vorming, muziek en pedagogiek. Best een leuke combi! Na deze les hebben we met een aantal meiden koffie gehaald en in het park achter de Universiteit gezeten.

Vanavond heb ik een livestream met mijn sportschool! Dit zodat ik alsnog een groepsles kan meedoen. Na mezelf heerlijk in het zweet te hebben gewerkt, is het tijd voor een douche en een acht uur durende powernap <3

Dinsdag

Alle studenten werden vandaag verwacht bij SIRI. Ik gelukkig niet, want dat stukje van de Deense registratie had ik al gedaan. Voor wat ik van mijn klasgenoten heb gehoord, is dat zij zorgden dat ze rond 6:30u bij SIRI waren (die 8:00u openging) en dat de nummers opliepen tot de 700…

Vandaag is een klasgenoot van mij jarig en dat vieren we op het strand! Na een prachtige zonsondergang (helaas niet in de zee), wat te drinken, spelletjes en een potje volleybal is het tijd om naar huis te gaan omdat het te koud wordt. Iedere keer weer geniet ik van Kopenhagen op een andere manier en ik hoop dat dat gevoel lang blijft. De mensen, de stad, de Deense cultuur, het klopt gewoon; en ik voel me er prima thuis.

ZonsondergangStrandZonsondergang

Woensdag

Vandaag mijn laatste schooldag van de week! Het is zo gek om na vandaag al ‘weekend’ te hebben..! Veel universiteiten en hogescholen in Nederland hebben standaard een lesvrije dag in de week, maar die heb ik nooit gehad. Ik zorg dan ook dat ik snel naar huis fiets (wat totaal geen zin heeft vanwege de hoeveelheid stoplichten en dé heuvel aan het einde die je sloopt), zodat ik lekker de middag voor mezelf heb. Ik besluit mijn kamer een beetje op te ruimen en de badkamer schoon te maken. Ja, ook dat hoort er nu bij.

Morgen heb ik mijn laatste afspraak voor mijn Deense registratie, dan kan ik mezelf Deense burger noemen (soort van dan).

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Els Oosterhagen:
    2 september 2020
    Wat geniet ik van je verhalen, Sanne!!Morgen zie ik je je moeder eindelijk weer eens, zo gezellig!!! Ik heb me weer aangemeld voor de mailinglist, dus ik hoop dat ik nu wel een e-mailtje ontvang. Komt vast goed! Veel plezier, succes en de groetjes 🙋