11 Hoe ik me voel en een Q&A

6 september 2020 - Copenhagen, Denemarken

Donderdag

Na een avondje rustig aan te hebben gedaan (wow maar wacht, ik doe eigenlijk bijna iedere avond wel rustig aan hoor, ik hoor jullie denken!) met Pitch Perfect en thee in bed, ga ik slapen. Ik word rond half 9 wakker, een half uur voor mijn wekker. Ik moet nog wennen aan het schoonmaken en alles er omheen. De badkamer heb ik van de week al schoongemaakt, op mijn lijstje staat alleen nog wassen en de vloer. Ik besluit rond tienen dan maar te gaan wassen. Alle was had ik al netjes gesorteerd, nu het begrijpen van de machine nog… Als ik eerlijk ben, heb ik thuis nog nooit de was gedaan. Wel meegekeken hoor, maar niet zelf gedaan. En nu moet ik het dan zelf gaan doen, zonder ‘live’ hulp en met een Deense machine. Ik begrijp er natuurlijk niks van en mama reageert te langzaam (kan gebeuren hoor mam, ik vergeef het je), dus ik besluit een van mijn huisgenoten te bellen. Zij vertelt me dingen waar ik het bestaan nog niet van af wist, maar uiteindelijk is het me gelukt! Drie kwartier later kan ik mijn schone (ja ja!) was uit de machine halen. Ik moet opschieten, want Annika (reddende was-engel en huisgenoot) en ik gaan fietsen naar the International House waar ik mijn CPR-nummer moet aanvragen.

Na een heerlijke fietstocht van ruim 5 kilometer komen we aan bij the International House. Ik meld me aan en ben meteen aan de beurt. Met meteen bedoel ik dan ook echt meteen: ik klik op ‘confirm’ en er komt een man aangelopen die mijn tijd omroept. Ik loop met hem mee, laat hem de dingen zien die hij nodig heeft en ik sta weer buiten. Annika en ik hebben sinds een paar dagen al enorm veel trek in Mc Donalds en soms moet je daar aan toegeven… Laat het nou precies 3 minuten bij ons vandaan zitten. Goh, echt heel vervelend. Laten we het erop houden dat we ook nog terug gaan fietsen ;) Fun fact: Annika was naar de wc op het moment dat de medewerker haar bestelling kwam brengen. Ik kreeg rustig de opmerking: Enjoy your MEALS… Thanks but no thanks…

Het blijkt dat Annika nog niet veel van Kopenhagen heeft gezien dus we besluiten Kopenhagen te bewonderen vanaf hogerop. De Rundetårn is een toren midden in het centrum van Kopenhagen, gebouwd in 1642. Het bijzondere aan deze toren is dat je niet bovenkomt door trap te lopen, maar door middel van een spiraalgang. Ja, je voelt het in je benen, maar hoeft niet 800 traptreden te lopen! Eenmaal boven genieten we natuurlijk van het mooie uitzicht, kijken we wat we herkennen en lopen we weer naar beneden.

Kopenhagen is zo’n mooie stad en in iedere straat is wel iets wat me verbaast. Ik ben blij dat ik deze fiets heb gehuurd, want hierdoor heb ik al zoveel meer gezien dan dat ik alleen het openbaar vervoer zou gebruiken!

Naar the International HouseNaar the International HouseRundetårnNaar the International House

Vrijdag

Vandaag zet ik geen wekker. Ik hoef nergens te zijn, dus besluit uit te slapen (en dat lukt ook voor mijn doen!) Na rustig te hebben opgestart vraag ik iemand uit mijn klas wat ze vandaag gaat doen. Ze wil de stad in en op zoek gaan naar boetiekjes. We besluiten half 3 af te spreken bij het station van Nørrebro, tien minuutjes fietsen bij mij vandaan. Nørrebro is een gezellige wijk en komt totaal niet overeen met de rest van de stad. Er zijn hier veel andere culturen te zien, veel eettentjes die student-proof zijn en hier en daar wat winkels. We vervolgen onze weg naar Nyhavn, mijn klasgenoot heeft een winkel gevonden waar ze naartoe wil. Per ongeluk komen we een bakkerij tegen. Wij beiden dachten dat dit onbetaalbaar zou zijn (want Nyhavn), maar niets was minder waar: alle warme dranken 15 kroon en de zoetigheden, man! Dit moesten we natuurlijk even proberen.... Daarna zijn we doorgegaan naar haar studentenhuis, hebben we samen gekookt en zijn we naar het feestje geweest dat daar gepland stond :D

SightseeingNørrebroNørrebroNyhavn BakeryNyhavn BakeryNyhavn Bakery

Op het feestje kom ik erachter dat de Denen een stuk losser zijn met wat alcohol in hun bloed. Normaal gesproken zijn ze ook toegankelijk, maar wel wat gesloten. Voor de Denen is het houden van afstand eigenlijk normaal, maar als ze eenmaal wat gedronken hebben... Op zo’n feestje gaat iedereen gewoon met elkaar om, drink en dans je wat met elkaar. Heerlijk als je het mij vraagt. Uiteindelijk hebben we het feestje rond 2:40u verlaten en lag ik rond half 4 echt in mijn bed.

Zaterdag

Vandaag heb ik dus erg uitgeslapen zoals je misschien wel begrijpt. Na een heerlijke brakke brunch, zijn we met een paar meiden uit het huis naar het strand gegaan. Er was een zogenaamd water festival waarbij je allerlei watersporten gratis kon proberen. We hebben wat rondgelopen, wat gedronken en zijn rond vijven naar huis gegaan. Vijf uur ‘s middags hè, ik hoor je denken! Vervolgens heb ik een sterrenmaaltijd bereid (zalm met patatas bravas en een salade) en ben ik nog even naar de Lidl gefietst.

WaterfestivalWaterfestival

Op mijn weg terug naar huis besef ik me ineens hoe gelukkig ik hier ben. Ik ben blij dat ik hier, ondanks alle gekke en nare omstandigheden, mag zijn en ik voel me gewoon blij. Blij hoe alles is gelopen en blij hoe ik hier nu ben. Ik voel me enorm relaxed en eerder kon ik nog niet uitdrukken waarom, maar ik denk dat ik het antwoord inmiddels heb gevonden. Thuis heb ik het eigenlijk best druk. Ik ben vijf dagen in de week met school bezig (pabo en stage), zowel overdag als ‘s avonds. In het weekend was ik meestal 1 dag, maar soms ook 2 dagen bij hema te vinden en de andere weekenddag probeerde ik dan of te relaxen, of ik moest dingen voor school doen. ‘s Avonds had ik andere verplichtingen (die ik vaak niet als vervelend ervaar, maar er wel zijn). Eigenlijk sta je op die manier 6/7 dagen in de week aan. Moet je energie hebben. Moet je helder kunnen nadenken. Op een gegeven moment heb ik voor mezelf op de rem moeten trappen omdat ik merkte dat ik ‘s avonds gewoon geen energie meer had om iets te doen, dat resulteerde zich in hoofdpijn (soms ook van de stress) en ga zo maar door. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik nog maar 3/4 avonden in de week een verplichting wilde hebben. Ik gun(de) mezelf echt totaal geen rust en begrijp nu ik hier zit ook pas dat ik eigenlijk best veel van mijn lichaam vroeg.

Mijn schoolweek hier is totaal het tegenovergestelde: ik zit (door de keuze van mijn modules) maandag tot en met woensdag een dagdeel op school. Dit is of van 8:15u tot 12:30u, of van 13:00u tot uiterlijk 16:30u. Het andere dagdeel ben ik vrij, maar is er studietijd ingeroosterd. Plat gezegd heb ik op donderdag dus ‘weekend’. Natuurlijk worden er vanuit de modules veel dingen van mij verwacht, veel dingen die ik van tevoren moet voorbereiden, maar dat kan ik nu zelf verdelen over 4 volledige dagen en dat scheelt zoveel in puinhoop in mijn hoofd (zeker nu ook de huishoudelijke klussen erbij zijn gekomen 😝). Vandaag heb ik jullie gevraagd via Instagram of jullie vragen voor mij hadden, zodat ik een Q&A kon verwerken in mijn blog. Algemene vragen, vragen over mijn leven hier, het mocht van alles zijn. Hoplaaa, daar gaan we!

Q&A

Ben je al een beetje gewend?

Ik ben zeker al gewend! Het is gek om nog iedere dag aangesproken te worden in het Deens (omdat ik er blijkbaar uitzie als een Deen), maar hopelijk kan ik er antwoord op geven zodra ik de taal een beetje kan!

Wat is je beste herinnering tot nu toe?

Oei, hele lastige dit… Mijn beste herinnering tot nu toe zijn denk ik gewoon alle momenten met alle nieuwe mensen. Ik was vetzenuwachtig de zondag voor ik naar school ging, maar dit kwam al snel goed. Ik heb al zoveel leuke dingen gedaan en nieuwe herinneringen gemaakt, dat ik nu niet 1,2,3 kan zeggen wat dan mijn beste herinnering is.

Heb je online les of ga je fysiek naar school?

Voor nu ben ik fysiek aanwezig op school, maar niet alle lessen vinden plaats op school. Soms hebben we buiten les en heel soms (ik geloof dat het voor mij om in totaal 5x gaat) online. Ze willen ons zo veel mogelijk op school laten zijn en daar ben ik alleen maar heel blij om!

Hoe heb je alles kunnen financieren? Denemarken staat niet bekend om de scherpe prijzen…

Haha, nee dat klopt! Denemarken is niet echt goedkoop. 10 Deense kroon is ongeveer €1,30. Voor een gemiddelde koffie (lees: in het centrum) betaal je al gauw tussen de 35 en 50 kroon. Het rekenwerk laat ik aan jullie over. Voor mijn gemiddelde ‘kleine’ boodschappen ben ik toch wel 100 kroon kwijt… Nu terug naar de vraag :). Wij hebben in januari de voorlichting gehad over de minoren. Ik ben nooit slecht geweest in sparen, dus er stond al wat geld op mijn rekening. Vanaf januari ben ik eigenlijk pas echt bewust gaan sparen. Als je mij een beetje kent, dan weet je dat ik over de meeste (grotere) uitgaven wel even nadenk voor ik het koop. Op dat moment ging traject werken-leren voor mij van start. Dit hield in dat ik een betaalde stage mocht lopen. Dit was voor mij al een meevaller, aangezien ik niet op dat geld had gerekend. Buiten dat werkte ik natuurlijk ook bij de Hema 1 of 2 dagen in het weekend. Ik heb dus van januari tot en met half augustus kunnen sparen. Half juli heb ik het geld van de kamer al naar de organisatie moeten overmaken, dus vanaf dat moment hoefde ik daar niet meer aan te denken.

Goed, dat was het stuk wat ik zelf heb gedaan. Als Europese staatsburger heb je recht op een Erasmus+ beurs als je gaat studeren in het buitenland. Dit was voor mij ook het geval en ook dit was een meevaller omdat ik op minder geld had gerekend. Ze verdelen een bepaald bedrag over het aantal studenten dat de beurs heeft aangevraagd en er in aanmerking voor komt. Ik denk dat er dit jaar niet veel studenten naar het buitenland zijn gegaan wegens Covid, waardoor ik ‘meer’ geld heb ontvangen.

Wanneer kom je terug?

Mijn studie stopt half december. Wanneer ik precies terugkom weet ik nog niet, wat ik wel weet is dat het tussen half december en eind december zal zijn.

Wat mis je tot nu toe het meest aan Nederland? En wat het minste?

Oeh, interessante vraag! Ik denk dat ik het het meest mis om gewoon Nederlands te praten. Als je me van tevoren had gevraagd wat ik het meest zou missen, zou dat alles zijn behalve Nederlands praten. Zoals ik al eerder heb gezegd, ben ik de enige Nederlander in zowel mijn klas als in ons complex. Hoe je het wendt of keert, het praat natuurlijk het makkelijkst in je eigen taal ;)

Wat ik het minste mis… Ik denk al dat getoeter op de straat. De Denen toeteren amper en dat is best fijn want zo weet je dat er echt iets aan de hand is als ze toeteren (en niet gewoon boos zijn en zichzelf niet in de hand kunnen houden).

Hoe gaan ze met Corona om?

Ik vind dat ze er op de universiteit alles aan doen om het virus buiten de deur te houden. In de stad merk ik hier echt precies niks van. Iedereen loopt overal alsof er niks aan de hand is. We hoeven alleen in het ov mondkapjes op. Wel is er door de minister van volksgezondheid aangegeven dat de cijfers in Kopenhagen omlaag moeten en als dat niet voor aanstaande maandag gebeurd dan komen er nieuwe maatregelen. Daar stellen we ons dan alvast maar op in, maar ik denk dat dat geen kwaad kan…

Mocht je nou nog meer vragen hebben, stuur me gewoon een berichtje! Ik beantwoord ze met alle liefde.

Zondag

Zondag rustdag, die houd ik er graag in. Ik slaag er meestal niet in, maar dat is weer een ander verhaal. Vandaag ben ik naar Jysk gefietst om een bedovertrek te halen. We hebben er 1 gekregen van de organisatie, maar dat is best weinig (zeker als je je ook bedenkt dat je dus dezelfde weer om je bed moet doen en dat hij na het wassen dus droog moet zijn). Vervolgens ben ik met een paar meiden naar de kanalen gegaan en daar hebben we wat gezeten en gedronken. Heerlijk relaxed op zo’n zonnige zondag. Vervolgens zijn we naar hun studentenhuis gegaan, hebben we een paar spelletjes gespeeld en ben ik naar huis vertrokken om eten te maken. Morgen begint een nieuwe schoolweek, nu gaat het écht beginnen. Nouja, een soort van dan… Op zowel maandag als woensdag heb ik voor mijn modules namelijk een stadswandeling. Ik ben benieuwd…!

Lekker fietsen<3

1. Ton en Tiny Hamerslag:
    7 september 2020
    Hoi Sanne dat was weer een heel verhaal .je geniet wel van alles .En wat doen jullie veel leuke dingen .!!!groetjes liefs van Ton &Tiny
  2. Ada Peppel:
    10 september 2020
    Hoi Sanne, wat kan jij leuk schrijven, lees het altijd met veel plezier en merk dat jij het erg naar je zin hebt, groetjes Ada