13a. Spitter spetter spater, Kopenhagen vanaf het water?

16 september 2020 - Copenhagen, Denemarken

Hee hallo, een hele goede avond!

Maandag had ik weer les en daar is niet veel over te schrijven :) Dinsdag had ik ook les, maar dinsdagmiddag stond er iets leuks op de planning! In Kopenhagen (maar ook in andere grote steden!) kun je groene kano’s huren. Gratis en voor niets! Naja, je krijgt een grijptang en een grote emmer mee, want het is de bedoeling dat je terugkomt met vuil wat je uit het water hebt gevist.  Ik moet zeggen dat het wel apart is hoor, vanaf het water op deze manier. Met zeer grote regelmaat komen de bootjes van ‘canaltours’ voorbij. Als dat het geval was voelde ik me net een toeristische attractie, want veel mensen maakten foto’s, zwaaiden of keken naar ons. Ach, ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan. Aan het einde van onze tocht hebben Aisling an ik de mensen aan de kant nog even een show gegeven. Per ongeluk. Zonder schaamte. We wilden aan onze plicht voldoen en zagen een plastic beker in het water dobberen. Ik denk dat we er vijf minuten over hebben gedaan om het bekertje er daadwerkelijk uit te halen (lees: er was stroming en hoe makkelijk het ook lijkt, een kano besturen met z’n tweeën, midden op het water stoppen, voorbij het bekertje varen, terug moeten varen, er niet bij kunnen, bij moeten sturen en ga maar door, is toch lastiger dan het lijkt). Na anderhalf uur op het water te hebben gedobberd (en flinke schouders te hebben gekweekt), was het tijd om weer uit de kano’s te stappen. We zijn naar de dichtstbijzijnde supermarkt gegaan, hebben wat snackjes gekocht en zijn langs de waterkant gaan zitten (waar Aisling en ik net hadden opgetreden). Ik moet zeggen dat ik Kopenhagen nu al vanaf veel kanten heb gezien; op de fiets, met de benenwagen, vanuit het openbaar vervoer en nu kan ook vanaf het water op de lijst! Deze stad gaat me denk ik nooit vervelen.

Kanoën!Kanoën!Kanoën!Na kanoënNa Kanoën

Dinsdagavond appt mama me; Kopenhagen staat op oranje. Nou, lekker is dat..! Voor mij geen probleem, aangezien ik door mijn yellow card helemaal officieel ben hier, maar toch. Het is opvallend dat het aantal positief geteste mensen per 1 miljoen inwoners in Nederland zoveel hoger is en dat Kopenhagen dan op oranje wordt gezet. Ik snap dat er in Nederland meer mensen per vierkante kilometer wonen, maar toch voelt het tegenstrijdig. Zeker omdat Nederland in de afgelopen veertien dagen zo’n 9900 nieuwe gevallen had en heel Denemarken 3000 (wat onder het wereldwijde gemiddelde ligt). Ook hier lopen de getallen natuurlijk op en zijn er nieuwe maatregelen, maar op dit moment maak ik me meer zorgen om Nederland dan om Kopenhagen… We gaan het zien, het blijft toch eng, dat virus. Of dat nou hier is of in Nederland: het virus slaapt niet.

Woensdag heb ik een heerlijk rustige dag gehad. ’s Ochtends les, ’s middags eventjes naar Rains gegaan (portemonnee ging even kapot na 2 weken gebruik, is niet oké). Toen ik thuiskwam had ik een aangename mail: mijn pakketje was eindelijk binnen! Vraag me niet hoe ik eraan kom, maar ik heb ergens iets gelezen over de serie ‘The 500 Hidden secrets’. Dit is een soort toeristenboekje, met 500 tips voor als je een stad gaat bezoeken. Ze hebben veel boekjes gemaakt, dus mocht je een stedentrip gaan doen, dan raad ik je dit boek zeker aan! Ik maak het pakketje open en zie iets wat me niet bevalt: er zit een scheur in de kaft en de bovenkant van het boekje staat omhoog nog voordat ik erin heb gekeken. Ik heb meteen actie ondernomen en gemaild. Binnen een uur had ik antwoord: ik krijg een nieuwe opgestuurd! Dat noemen we nou nog eens een goede en snelle service! Vervolgens kon ik genieten van mijn oh zo Nederlandse lunch: een lekkere boterham met kaas! Mijn huisgenoot is gister teruggekomen uit Amsterdam en heeft een lekker blok Noord-Hollandse belegen kaas meegenomen (Echt HEMA). Kaas is hier best prijzig en zelfs de Gouda kaas smaakt niet zoals de Nederlandse Gouda kaas. Heel bizar, want je zou zeggen dat er geen verschil is, maar dat is er blijkbaar wel. Goed, ik kan weer even genieten van ECHTE Nederlandse kaas.

Fijne avond, dikke kus!