13b. Zweden en hertenjacht

20 september 2020 - Copenhagen, Denemarken

Donderdag

Het weekend is weer begonnen! Dit betekent voor mij dat er even geen wekker staat en dat ik uitslaap. ‘s Middags heb ik afgesproken met een van mn klasgenoten: zij gaat haar fiets ophalen bij Swapfiets. Als we dat eenmaal hebben gedaan, vervolgen we onze weg naar Nyhavn om natuurlijk even koffie te gaan drinken. Na een uurtje heerlijk in het zonnetje te hebben gezeten, gaan we naar mijn kamer. Zij woont ver van Kopenhagen vandaan, dus het is geen doen om naar haar huis te gaan. We kijken 'A star is born' en rond acht uur breng ik haar naar het station. Het idee is om zaterdag naar Malmö te gaan. Ik twijfel even, want ondanks dat Zweden geel is voor Denemarken, zijn ook daar de getallen omhoog aan het gaan. Ik besluit te gaan, want we weten niet hoelang het allemaal nog kan. Je weet niet hoe alles gaat lopen maar overal gaan de cijfers omhoog en voor een aantal landen (waaronder Nederland) is Kopenhagen dus oranje geworden. Ik lees dat dat wederzijds is: vanaf zaterdag is Nederland ook oranje voor Denemarken.

Koffie

Vrijdag

Ook vandaag slaap ik weer lekker uit en heb ik nog geen plannen. Ik app een van de meiden uit mijn klas met wat haar plannen zijn. Zij gaat met iemand anders iets doen in de stad, maar wist nog niet precies wat. Ik sluit aan. We komen natuurlijk terecht bij een koffietentje, halen een koffie to go en gaan in de zon aan het water zitten. Het is een heerlijke dag. ‘s Avonds heb ik naar de persconferentie van Rutte en de Jonge gekeken. Het is “grappig” om te zien dat de maatregelen steeds meer gaan lijken op de maatregelen van hier; het verkleinen van de groepen naar 50 personen, de eindtijd voor restaurants en cafés. Nu denk ik wel dat ze de tijden binnenkort nog verder terug gaan draaien. Inmiddels moet alles hier om 22u dicht waar dit 2/3 weken geleden nog 2 uur ‘s nachts was. Ik vind het maar lastig, dat virus. Vervolgens heb ik even (lees 3 uur) met een van mijn ex-collega’s gebeld en ben ik gaan slapen.

Heerlijk aan het water

Zaterdag

De wekker staat om 5:50u. Ik moet om 6:55 weg om de trein te pakken naar Malmö. Uiteindelijk komen we 8:30u aan in Malmö. Het is bizar. In de trein richting Malmö hoef je je mondkapje eigenlijk maar op tot de grens, aangezien de Zweden geen mondkapjes kennen. Wij zijn er inmiddels zo aan gewend, dat we hem de hele reis hebben opgehouden, maar het was bijzonder om iedereen zonder mondkapje in het openbaar vervoer en op de perrons te zien. Na wat te hebben rondgelopen, komen we een tentje tegen waar we hebben ontbeten. Geen idee wat het precies was, maar het was hummus op Zweeds(?) brood en het was lekker. Vervolgens hebben we een bakkerij opgezocht. De Zweedse kaneelbroodjes zijn namelijk anders dan de Deense. En hoe kun je dat beter proberen dan... gewoon te testen ;)! We hebben wat door de stad gelopen en zijn door de kasteeltuinen naar het kasteel gegaan. Voor een studentenprijs van nog geen €2 mochten we naar binnen. In het kasteel merkten we allemaal dat we eigenlijk best moe waren en we hebben dus maar een klein deel gezien (alleen het dierengedeelte)... Laura is wel nog in het andere gedeelte geweest, dat leek best interessant toen ze erover vertelde, maar we waren al buiten en hadden geen puf meer. We zijn doorgelopen naar de Turning Torso, hebben wat foto’s gemaakt met de brug en zijn teruggelopen naar een soort foodhall. Hier heb ik denk ik de beste patat ooit op. Ik miste patat niet, totdat ik een frietje in mn mond had. Ja, ik had dit eigenlijk wel gemist. Gewoon lekkere vette patat met veel te veel zout. Heerlijk. Vervolgens hebben Laura, Finja en ik besloten om terug naar huis te gaan. De andere meiden hebben nog een canaltour door Malmö gedaan.

MalmöMalmöMalmöMalmöMalmöMalmöMalmöMalmöMalmöMalmö

Zondag

Ik word weer redelijk laat wakker. Dat mag van mezelf gezien de wekker van gister. Vandaag ga ik een wandeltocht doen door een bos in de hoop herten te spotten. Al snel komen er twee meiden op me af. De vraag ’Nederlands?’ was al genoeg. EINDELIJK heb ik andere Nederlanders ontmoet! Eentje had ik al ontmoet, maar aangezien we beiden onze trein moesten halen was het ‘hallo’ en ‘dag’. Het is daadwerkelijk heerlijk om ongegeneerd Nederlands te kunnen praten na dat een lange tijd niet te hebben kunnen doen. Ik bedoel, natuurlijk praat ik genoeg Nederlands via FaceTime, maar het is toch anders om dat echt face to face te doen. Na een kleine introductie zien we een paar hertjes. Mijn hart was toen al tevreden, maar nu we deze herten hadden gezien wilde ik natuurlijk ook de échte herten zien met de grote geweien (begrijp me niet verkeerd, de eerste hertjes waren ook echt). Op een gegeven moment horen we wat kabaal. Onze gids en tevens studentencoördinator geeft aan dat dit een ree is die communiceert met anderen. We kunnen niet heel dichtbij komen omdat herten nogal territoriaal zijn. Ik geef ze groot gelijk. We besluiten een berg op te lopen aangezien we daar ook kabaal vandaan hoorden komen. We komen boven en zien meteen het grote gewei. Bingo. De studentencoördinator geeft aan dat we een stap naar achter moeten doen als hij ons aankijkt, aangezien dat een eerste signaal tot paniek is. Toch is het mede-Nederlander Carlijn gelukt om met haar camera deze onwijs mooie foto te maken (zie hieronder!!). Na onze hertenjacht zijn we aangekomen op het strand en wacht ons een grotere verrassing: het is voor de Denen blijkbaar normaal om naakt te zwemmen (en naakt te zijn I guess)? Ik word er maar een beetje ongemakkelijk van dus besluit mijn ogen te sluiten en te genieten van het geluid van de golven en de zon. 's Avonds heb ik een lekker mosterdsoepje gemaakt en morgen ben ik onverwachts vrij! Mijn docent is ziek, dus mag niet naar de universiteit komen. Reden genoeg om een ander deel van Denemarken te gaan ontdekken... Daarover later meer ;)

Credits naar Carlijn

Credits naar Carlijn

Strand

1. Ton en Tiny Hamerslag:
    21 september 2020
    Wat ondernemen jullie veel ,,!! Het lijkt wel vakantie ,maar je heb grootgelijk .Wel genoeg tijd om te studeren ..? Lieve groeten van ons Ton & Tiny