14. Op avontuur door Denemarken (en Kopenhagen☁️)

29 september 2020 - Copenhagen, Denemarken

Maandag

Dus, vandaag zijn we een soort van onverwachts vrij (docent zit ziek thuis met symptomen). Reden genoeg om een andere stad te bezoeken! We gaan naar Roskilde. Dit is het vikingstadje van Denemarken. Na een half uur met de trein, komen we aan. We besluiten eerst naar de kathedraal te gaan. Dit is een bijzondere kathedraal, want het is de eerste gothische kathedraal van Denemarken en bestaat uit 2,5 miljoen rode stenen. Eenmaal binnen valt mijn mond open van verbazing. Het is groot, ruim en overal zijn aparte ruimtes met tombes. Buiten dat dit dus een kathedraal is, is het ook een mausoleum voor de leden van de koninklijke familie. Het meest bijzondere vind ik dat halverwege het museum een soort groot gekleurd legoblok te zien is. Heel anders dan alle andere tombes en het lijkt ook nieteens op een tombe. We laten ons vertellen dat daar, in dat legoblok, de tombe van de koningin is. Heel bijzonder, aangezien ze nog leeft. Die gekke Denen ook. We lopen door naar een museum. Alle musea zijn hier dicht op maandag (helaas…) maar dit museum niet. Het vikingmuseum van Roskilde is erg bijzonder. We beginnen met een film en vervolgen ons pad naar daar waar we voor kwamen: de overgebleven stukken hout van de oude Vikingboten. Ze hebben delen opgegraven en tentoongesteld door middel van een soort metaal geraamte.

RoskildeRoskildeIMG_5788IMG_5801

Vikingmuseum Roskilde

Dinsdag

Ja, vandaag gaat mijn les wel door. Het is enorm mistig, maar als echte Kopenhaagse strijder fiets ik erdoor heen. ’s Avonds mag ik genieten van echte (zelfgemaakte!) focaccia.

Mist dag 1

Home made focaccia

Woensdag

Vandaag is het nog mistiger dan gister (al lijkt dat niet op de foto). Halverwege mijn reis naar school moet ik even de vochtigheid van mijn wimpers halen..! Nat van de mist kom ik aan op school. Mijn les eindigt om 12:15u. Normaal gesproken had ik meteen naar huis gegaan, maar vandaag niet. Ik heb voor het eerst Deense les! Omdat we met verschillende groepen (van social education en teacher education) in 1 lokaal zitten, moeten we helaas weer gebruik maken van de mondkapjes. Daar ben ik wel klaar mee moet ik eerlijk zeggen, maar het is allemaal maar voor 1 doel wat we alleen samen kunnen bereiken. Er zitten nog drie andere Nederlanders in de klas, dus die heb ik nu ook weer ontmoet (eindelijk de Nederlanders in de meerderheid!!). Na 2,5 uur bezig te zijn geweest met de Deense taal, uitspraak en woordenschat, is het tijd om naar huis te gaan.

Mist dag 2

Klaar met de Deense les!

Donderdag

Vandaag heb ik niet veel op de planning staan, maar moet ik wel 1 belangrijk ding doen: mijn koffer inpakken. Morgen zullen we naar een andere stad in Denemarken vertrekken met de Flixbus. Na wat geprop past het allemaal: ik ben klaar om te gaan!

Vrijdag

De wekker staat om 6:15. We vertrekken met de S-trein om 7:45 om vervolgens om 8:01 aan te komen op het centraal station. De flixbus heeft een andere opstap dan de reguliere bussen. Nét op tijd komen we aan en kan onze reis beginnen. Na een kort FaceTime gesprek met papa (waar die heel trots z’n nieuwe set-up, a la mijn kamer, laat zien), lees ik de Linda Meiden en val ik uiteindelijk een uurtje in slaap.  Eenmaal in de stad moeten we twee uurtjes wachten tot we de kamer in kunnen. Reden genoeg om even een koffie te gaan drinken! De plek waar we eigenlijk koffie willen gaan drinken (ja hallo, 10 kroon, ongeveer €1,30!), heeft niet genoeg plek voor acht, dus we besluiten door te lopen. We gaan bij Espresso House zitten, deze zit om de hoek van het hostel. Op de top van een warenhuis is een uitkijkpunt waar je de hele stad kan zien. Ondanks dat het regent, is het prachtig om te zien. Eenmaal in de kamer settelen we ons. We eten wat bij Burger Shack, halen wat te drinken en gaan terug naar onze kamer. Na een hele gezellige avond met muziek, gepraat en spelletjes is het tijd om te gaan slapen.

AarhusIMG_5888IMG_5912

IMG_5926

Zaterdag

Vanochtend worden we om 8:30 wakker. Na een heerlijke douche (ik zal je de details besparen maar het hokje was vrij klein (lees: als ik mijn arm recht vooruit deed was ik aan het einde van het hokje) maar er was warm water). Om 10 uur komen we aan bij Coffee Ten. We drinken een heerlijke en goedkope cappuccino en vervolgen onze weg. Laura en ik hebben de route van vandaag uitgestippeld en we gaan als eerste naar Aros, het kunstmuseum van Aarhus. Dit museum heeft 10 verdiepingen en zoals je misschien wel begrijpt hebben we hier dus ruim 2 uur rondgelopen. Het museum staat bekend om de tiende verdieping: het regenboog panorama-uitzicht over de stad. Om de zoveel tijd zijn er nieuwe tentoonstellingen (ja wat dacht je dan in een museum 😜), maar ik was verrast dat ik iets tegenkwam wat ik herkende. Vraag me niet waarvan; maar op de zesde verdieping was een 5 meter hoog kunstwerk: een bange, halfnaakte jongen. Vijf meter hoog ja. Ik weet nog steeds niet waarom ik het ken, maar het was gaaf om te zien. We vervolgen onze weg naar Streetfood Market. Hier staan allemaal food-containers in een bunker, voor ieder wat wils! Ik kijk mijn ogen uit, maar kom toch terecht bij de pizzeria. Laura en ik besluiten allebei een stuk te nemen en te delen. Daarna is het tijd om te shoppen… Of toch niet. Bijna alle winkels sluiten hier om 16u op zaterdag, niet echt iets wat we gewend zijn. Omdat Laura, Laura (ja we hebben twee Laura’s in onze groep), Elena en ik nog niet per se naar huis willen, besluiten we de stad nog een beetje te verkennen. We gaan naar Salling, het warenhuis van gister, wat bekend staat om het uitzicht over de stad vanaf de zesde verdieping. We lopen vervolgens naar beneden en zien een aantal meiden lopen met Bubble tea. Reden genoeg voor Laura en mij om dit tot de bodem uit te zoeken. De bodem was snel gevonden; na vijf minuten te hebben gelopen, zaten wij aan de bubble tea. Vanavond staat er iets vetgezelligs op de planning: we gaan bowlen! Ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik de kinderrekjes wel miste… Af en toe dan he, zoooo slecht was ik dan ook weer niet! Ook in Aarhus ging alles om 22u dicht en we hebben gebowld tot 21u. We moesten dus een beetje opschieten wilden we nog wat naar binnen kunnen werken. We besloten bij een tent naar binnen te lopen die je waarschijnlijk als eerste zou overslaan, maar dit had dan ook wel weer wat. Chef Laura hield de jonge pizzabakker nauwlettend in de gaten en na eventjes te hebben gewacht, konden wij onze weg naar het hostel vervolgen met twee grote pizza’s.

IMG_5935IMG_5940IMG_5963IMG_6014IMG_6023IMG_6026IMG_6035IMG_6060IMG_6101

IMG_6106

866d71a4-60ce-4cde-8278-2ebee515b6e8IMG_6150IMG_6156IMG_6171

Zondag

Tijdens onze tour zaterdag kwamen we langs een plek wat een aantal meiden leuk leek om te ontbijten. Bij Grød heb ik een heerlijke bowl op met een cappuccino erbij. We vervolgen onze weg naar Den Gamle By, de oude stad. In dit openluchtmuseum staan allerlei huisjes vanaf de jaren 70. Deze huizen zijn echt bewoond, maar verplaatst naar deze plek. Ook rijden ze hier in auto’s (en brommers) die horen bij die tijd, zijn de mensen zo gekleed en is er een bakkertje die hun lekkernijen op traditionele wijze maakt. Het is enorm grappig om te zien en zeker een aanrader als het lekker weer is en je Aarhus wil bezoeken! Verder is het grappig om eens te letten op de stoplichten in Aarhus. Sommige stoplichten in de stad zijn geen ‘normale’ voetganger, maar zijn vormgegeven als viking! Zowel Roskilde als Aarhus zijn oude ‘vikingsteden’. Na al deze inspanningen gaan we naar de botanische tuin om een beetje te relaxen. Dat relaxen duurt niet heel lang aangezien we nog naar de iceberg-houses willen en we ook nog een bus moeten halen. Dus, al met al veel gezien, veel gelopen, bus gehaald, rond 21u doodmoe thuisgekomen! Eenmaal thuis word ik blij verrast door mijn post: mijn boek is binnen (je weet wel, dat ene boek dat met een gescheurde kaft binnenkwam en waar ik een nieuwe voor kreeg!)

IMG_6175IMG_6177IMG_6205IMG_6213d3a2a280-4ed4-4360-b4ca-9d875d1206d3

IMG_6218

IMG_6228

IMG_6234

IMG_6182456f3547-daee-4593-b201-56dbcbdad6be

Maandag en dinsdag

Maandag had ik mijn eerste study product zoals ze dat hier noemen. Even presentatietje geknald en vervolgens lekker naar huis. Dinsdag stond er iets leuks op het programma (ja alles is hier leuk en gezellig, maar het ene is nou nét iets leuker dan het andere!). Vandaag bezoeken we een basisschool in het noorden van Kopenhagen om een les te geven. De les hebben we al in elkaar moeten zetten, dus we hoeven het alleen nog maar te geven. Ohja, funfact: de leerlingen waren 14/15 jaar oud (klas 9). Zij gaan pas na dit jaar naar de middelbare school (voor twee of drie jaar) en gaan dan hun vervolgopleiding doen. Totaal niet mijn jaargroep dus, maar we hebben er het beste van gemaakt (en stiekem vond ik het ook wel heel leuk). Het is verbazingwekkend hoe goed deze kinderen Engels praten, maar ik snap wel waarom: vanaf groep 3 wordt dit hen al geleerd (buiten dit is het ook een enorm rijke en welvarende wijk, dus dat scheelt ook al een heel stuk werd ons verteld). Wij hadden als lesonderwerp 'schoon water'. We begonnen met wat feitjes en weetjes over water (wist je bijvoorbeeld dat we maar 1% van het water op aarde gebruiken? De rest van het water is niet beschikbaar vanwege de zeeën en oceanen en doordat het te diep in de grond zit!) en vervolgens hebben we het water schoner gemaakt. Ik zeg expres schoner, want drinkbaar was het natuurlijk niet, daar heb je iets meer apparatuur en deskundigheid voor nodig :). Na deze les hebben de achtste klassers ons de school laten zien. Erg enthousiast waren ze niet, maar hee, weer een ervaring rijker! Na deze ochtend zijn we met een aantal naar het strand geweest om te genieten van de zon. Daarnet heb ik mijn too good to go pakket opgehaald bij de bakker (voor €3,90 ben ik in het bezit van 7 bolletjes, 2 hele broden en 3 andere soort broodjes). Vanavond gaan we zelf burgers maken met patat uit de boven.

IMG_6300

Tak! Hej hej! Tot volgende week!