17. Verdwalen kwam nu goed uit

17 oktober 2020 - Copenhagen, Denemarken

Zondag

Vandaag staat de wekker dus om 6:30u… Toch wel vroeg... Om 7:45u vertrekt onze S-trein en om 8:20u vertrekt onze flixbus. Na zes uur komen we aan in Aalborg en we vervolgen onze weg naar het hotel. Deze ligt midden in het centrum en is dus een perfecte locatie! Nadat we allemaal een beetje zijn uitgerust, gaan we naar Utzon, een klein museum en verkennen we de stad een beetje. ‘s Avonds eten we wat bij Streetfood Aalborg (helemaal ontdekt joh, dat streetfood 🤪). Ik eet iets wat ik nog nooit heb gehad, een soort Sri Lankaanse pannenkoek met kip-curry of zo iets. We maken het niet te laat: iedereen is moe en kan wel een goede nacht gebruiken.

Aalborg

Maandag

Vandaag hebben we de hele dag in Aalborg! We ontbijten bij een plek wat WeFeat heet en doen een leuke wandeling door de stad, gemaakt door Laura en mij. Halverwege stoppen we bij het kunstmuseum. Normaal gesproken vind ik musea ook wel leuk, maar toch merk ik dat ik ze ook wel echt waardeer. Normaal als ik bijvoorbeeld naar de Kunsthal ga, check ik eerst wat voor exposities er zijn en als het niks is, dan ga ik niet. Nu ik hier in bijna elke stad naar een museum ga, merk ik toch wel dat ik heel veel mooi vind (of nouja, overal iets van vind) en dat ik er soms ook wel geïnspireerd van raak. Gek hoe je dat dan ineens beseft. Het museum is niet zo groot als in Aarhus, maar toch zijn er verschillende exposities en dingen om te doen (die zijn natuurlijk vooral voor kinderen maar wij zouden geen goede leerkrachten zijn als we dat zelf niet zouden testen). Er hangt hier een bijzonder kunstwerk wat nog niet af lijkt. Een kunstenaar heeft 1 boom gezaagd in 100 stukken en op ieder stuk staat een historische gebeurtenis, wat begint vanaf 1917 en zal eindigen in 2016. Elke dag komt er een stuk bij, dus na 100 dagen hangen er 100 schijven. ‘s Avonds eten we bij Burger Shack en gaan we vervolgens bowlen! Anders dan in Aarhus, moeten we hier wel met mondkapjes op spelen. Niet het prettigste kan ik je vertellen. Na 2 uurtjes te hebben gebowld, gaan we terug naar de kamer en praten en drinken we wat.

Aalborg

Dinsdag

Rise and shine! Vandaag vertrekken we met de trein naar Skagen. Skagen is het meest noordelijke punt van Denemarken en als het helder is, kun je Göteborg zien. Dat is dus nog maar even afwachten 😜. Na een goed ontbijt bij Penny Lane (ga hier naartoe als je in Aalborg bent!!) vertrekken we naar Skagen. We komen aan en het is koud. Ja, natuurlijk is het in Aalborg ook koud, maar hier waait het hard en het voelt guur aan op je gezicht. We besluiten ergens eerst even warm te worden voor we naar het appartement gaan. Eenmaal in het appartement worden we verrast door de ruimte, eigen keuken en woonkamer. Ondanks dat we wisten dat we een appartement hadden gehuurd, wisten we niet wat er allemaal in te vinden was. We lopen wat langs de haven, doen boodschappen en beginnen met koken. Aangezien Laura vegan is, maken we vegan lasagne en drinken een glas goede witte wijn.

SkagenSkagenPenny LanePenny LanePenny LaneSkagen

Woensdag

Vandaag staan we eerder op: we gaan e-bikes huren om Skagen en de omgeving te bekijken. Onze eerste stop is Grenen: het echte meest noordelijke puntje van Denemarken, daar waar de twee zeeën elkaar kruisen en zeehondjes op het strand zijn (als je geluk hebt). Na een heerlijke strandwandeling, zeehondjes spotten en de kruisende zeeën te hebben gezien, gaan we door naar huis voor een pauze. We eten de lasagne van gisteren, doen een powernap (is belangrijk) en vertrekken rond 15u. We verdwalen per ongeluk, waardoor we bij een duin uitkomen waar we enorm gaaf uitzicht hebben over de zee. Na wat te hebben gedold, gaan we door naar waar we eigenlijk naartoe wilden: de verzande kerk. Door eeuwen van wind en zand is alleen de top van de kerk nog maar te zien. Ik moet zeggen dat het erg bijzonder is. Midden in een natuurgebied vind je ineens een kerk (naja niet ineens natuurlijk want hier kwamen we voor, maar je snapt wat ik bedoel). We konden de kerk gratis in, dit hebben we uiteraard gedaan. We fietsen door naar de Deense duinen (Råbjerg Mille). Ieder jaar verschuiven deze duinen ruim 15 meter door de wind. Ik ben nog nooit in een woestijn geweest, maar dit komt het dichtste bij het gevoel van een woestijn. We komen de Spanjaarden uit onze klas tegen. We wisten dat zij ook rond deze tijd in Skagen zouden zijn, maar hoe toevallig is het dat je elkaar op zo’n punt treft! Vanaf hier fietsen we naar de Noordzee (dus naar de andere kant van het water) en vanaf hier gaan we terug naar huis: achteraf gezien ook wel het ‘zwaarste’ gedeelte van ons avontuur. De zon gaat onder, het gaat harder waaien en het wordt dus donker. Nu wordt het echt koud. Ondanks dat ik vier lagen aanhad, een muts op had (en mijn handschoenen in Kopenhagen as vergeten), was het echt ijs- en ijskoud. Op het einde van de fietsreis voel ik mijn handen en benen niet meer, maar ben ik oh zo blij dat we de e-bikes (en vooral het stukje ‘e’) hebben gehuurd in plaats van de auto. Vanaf de duinen heb ik mijn Apple Watch aangezet (vetleuk idee, het hebben van zo’n Apple Watch, nog leuker is hem ook gebruiken 😂) en ik heb hem thuis van de warkout afgehaald: 27,3 kilometer verder. Ik denk dus dat we vandaag in totaal zo’n 55 kilometer hebben gefietst. Goed, we gooien pizza’s in de oven en eindigen onze avond vrij vroeg. We zijn allemaal moe en hebben het geniale idee opgevat om morgen naar de zonsopgang te kijken: reden genoeg om vroeg te gaan slapen.

skagen

Uitkijkplek :)Verzande kerkVerzande kerk

Donderdag

De wekker gaat 6:50u. We vertrekken 7:40u om naar de zonsopgang te kijken. Tijdens onze rit naar de uitkijkplek fietsen we wederom door de Deense natuur. Op een gegeven moment kijken we naar links en zien we een aantal herten die met ons mee sprinten. Het is heerlijk om te zien hoe de stad en de natuur ontwaken. Na vijf minuutjes komen we aan op onze uitkijkplek en rond achten gaan we weer naar huis. De zon komt, zoals je ook kan zien op de foto’s (die ik zelf heb gemaakt), op vanuit de zee. Ik heb al een aantal keer op verschillende plekken zonsopgang gezien, maar iedere keer is het toch zo bijzonder. We halen wat bij de bakker voor het ontbijt, pakken onze spullen in, laten het huisje checken, brengen de fietsen weg en gaan naar het station. De trein vertrekt om 11:20u en we komen om 13:30u aan in Aalborg. Naast het station is een soort winkelcentrum waar we nog een uurtje spenderen om vervolgens door te gaan naar de bushalte. Na een lange reis komen we aan in Kopenhagen. Niet omdat we nou wind tegen hadden of zo, maar gevoelsmatig duurde het gewoon erg lang. We nemen de eerstvolgende trein terug naar huis, besef me hoeveel grote wasjes ik moet gaan draaien (sos, ik heb hier geen zin in) en besluit naar bed te gaan.

ZonsopgangZonsopgangZonsopgang

Vrijdag

Vandaag is een van mijn huisgenoten jarig! We hebben een vegan appeltaart gemaakt en hebben haar als verrassing opgehaald van het vliegveld. Je begrijpt misschien dus al wel dat het directe gevolg van een verjaardag ook een feestje is. 's Avonds hebben we met z'n alle gekookt, gedronken en gelachen. Samen met wat vriendinnen en het andere huis hebben we er een gezellige avond en nacht van gemaakt.

Birthday dinner Shana

Zaterdag

Vandaag kwam ik redelijk laat uit bed. Mocht ook wel na gister/vannacht :) We hebben kaartjes voor een soort mini plantenbeurs in de stad. Nu stonden we met vijf minuten weer buiten, maar dat mag de pret niet drukken! Naderhand hebben we een salade gegeten bij een tentje wat er naast zat en tot onze grote verbazing kregen we de vraag of we een nieuwe salade wilden proberen: dat konden we natuurlijk niet afslaan! Nadat we de salade grondig hadden gekeurd (hij is door de test heen, maar wel met aanpassingen 😜) zijn we doorgegaan naar de stad, hebben we wat gelopen en koffie gedronken. Ik merk dat het best koud is en besluit om niet terug naar huis te fietsen maar om mijn fiets mee te nemen in het ov. Ik hoor mijn docenten Hans en Erwin nog zeggen: “er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding!”, en ja, mijn kleding was perfect voor het weer van het begin van de middag, maar niet voor het eind van de middag. Naja, het is niet anders. Ik maak een heerlijk soepje en straks ga ik Wie is de mol kijken. Dus... Wie denken jullie dat de mol is?

Salade

1. Ton en Tiny Hamerslag:
    21 oktober 2020
    Wat een mooie vakantie , geweldig wat je allemaal ziet .Lieve groeten van ons