20. Thuisfront, houd vol!

8 november 2020 - Copenhagen, Denemarken

Maandag tot en met woensdag

Vandaag hebben we tijdens de les lekker hoedjes gevouwen! Natuurlijk wel met een reden, namelijk het reflecteren op de stageweek. ’s Avonds besloten we brownies te maken (lees dat het half 10 ’s avonds was). Rond elven hebben we dus nog even lekker een brownie naar binnen gewerkt 😂

Dinsdag had ik een zware ochtend zoals je begrijpt (laat in bed en vroeg op). Na school ben ik met Evelyn naar Nyhavn bakery geweest. Ze was hier nog nooit geweest maar hoorde alle leuke verhalen dus hier hebben we lekker even gezeten. Ik denk dat ik rustig kan stellen dat het coronavirus uit de hand loopt. Tijdens de persconferentie werden we hier weer mooi aan herinnert. Want, ondanks dat de getallen eindelijk omlaag gaan in Nederland, raken de ziekenhuizen wel weer voller en zijn de cijfers nog steeds sky-high. Ik zou niet in de schoenen van Rutte, de Jonge en het OMT willen staan nu. Ik vind het belachelijk om te lezen op nieuwsplatforms dat de politie nog steeds druk bezig is met het stoppen van studentenfeesten. Zien ze de consequenties niet in? De tweede golf, de tweede lockdown (waarbij evenementen en natuurlijk de horeca hard worden geraakt), we moeten dit wederom samen doen en ervoor zorgen dat onze frontlinie niet weer alles op zich moet dragen. Hier in Denemarken zullen ongetwijfeld ook feestjes zijn waar niemand van af weet, ieder mens heeft behoefte aan sociaal contact, maar het lijkt op een soort hype nu die daadwerkelijk uit de hand loopt. Want nogmaals, de getallen gaan omlaag maar zijn nog steeds heel hoog als je ze vergelijkt met de periode tussen mei en september. Dus lief thuisfront: houd vol! ♥️

Nyhavn bakery

Woensdag

Vandaag heb ik de kans gepakt om tegen mijn docent te zeggen dat ik haar vak interessant vind, maar het het nog interessanter zou vinden als de schoolcontext er wat meer betrokken bij zou worden. Ik heb het idee dat de docenten echt zó openstaan voor feedback. Naderhand is zij nog naar me toegekomen en hebben we het er nag even over gehad. Ik ben blij dat ik het nu heb gezegd, zodat er wellicht wat mee gedaan kan worden. ’s Avonds heb ik mijn laatste les Deens gehad en lekker met Maite gefacetimet. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe raar het is om verschillende mensen in mijn nabije omgeving al zo lang niet echt te hebben gezien. Ik ben blij dat FaceTime bestaat en dat ik zo regelmatig contact kan houden met iedereen.

Donderdag

Vandaag ga ik met Caro lunchen bij Royal Pancake. Op de een of andere manier hebben we er een traditie van gemaakt om elkaar (bijna) iedere donderdag te zien en lekker even wat leuks te doen en te kletsen. Vanavond ben ik spontaan met een paar meiden naar de bioscoop geweest. Het was een Deense film, maar Engels ondertiteld. De hoofdrolspeler kende ik van Hannibal als seriemoordenaar, dus het is enorm grappig om te zien dat hij 1) Deens is en 2) dus ook andere dingen perfect kan spelen. Als je de kans krijgt om ‘Druk’ te kijken, doe het alsjeblieft want de film zit zó goed in elkaar.

Royal Pancake

Vrijdag

Vandaag moeten we aan een presentatie werken. Ja echt! Maandag hebben we een presentatie over het artikel wat we hebben geschreven over de stageschool. Na twee uurtjes eraan te hebben gewerkt is het tijd om naar huis te gaan. Voor de rest van de dag heb ik niet heel veel gedaan. Wel heb ik een zalmquiche gemaakt als avondeten en daarna hebben we de film van mister Bean gekeken met het huis. Heel spontaan, heel gezellig.

Quiche!

Zaterdag

Vandaag gaan we naar Roskilde! Caro woont hier vlakbij (ja, ze woont vrij ver van Kopenhagen en moet elke keer dat ze naar KP gaat dus ver reizen) en na een heerlijke dag gaan we naar haar huis. Hier woont ze met vier anderen. We maken vegan curry. De andere meiden blijven slapen, ik had me hier eigenlijk niet op ingesteld maar ben uiteindelijk wel gebleven. We hebben tot een uur of half 1 lekker met z’n alle in de keuken gezeten en zijn daarna gaan slapen.

RoskildeRoskilde

Zondag

Het enige nadeel van onverwacht ergens blijven slapen: daglenzen. Die heb ik gisteravond (natuurlijk) uitgedaan en weggegooid, dus vandaag ben ik koos zichtloos! Caro en ik zijn als eerste wakker dus we besluiten om naar de supermarkt te gaan en alles te halen voor het ontbijt... Of brunch, whatever :) Na een pannenkoekenontbijt genieten we nog even na en gaan we weer naar huis. Ik stap lekker onder de douche, poets m’n tanden ik denk wel zes minuten en gooi mn kleding in de was. Ik bereid mn presentatie van morgen voor, koop nog even een bolletje wol (ja, ik ben nogsteeds druk bezig met breien 🤪) en doe alles lekker rustig aan. Vanavond hebben Shana en Adrien rösti gemaakt :)

viewViewRösti

1. Els Oosterhagen:
    9 november 2020
    Ik ben weer helemaal ‘bij’.
    Wat schrijf je toch gezellig!
    Dank je wel, dat we mogen mee genieten. Groetjes