23. Cocktailbroek en Ferry de fiat

30 november 2020 - Copenhagen, Denemarken

Hallo thuisfront!

Nog drie weekjes en dan kom ik weer naar huis... Maar nog even niet hoor, moet er nog even niet aan denken!

Zondag

Vandaag doe ik alles een beetje chill. Vandaag hebben we het idee opgevat om te gaan schaatsen, maar als we hier aankomen zien we dat het erg druk is en het ijs waterig aan het worden is. In plaats van dat we gaan schaatsen, drinken we even lekker een koffie bij CoffeeTen (koffie voor 10 kroon, zo goedkoop is het in Nederland niet eens!) We gaan uiteten bij Dalle Valle. Vanaf 20u zijn de cocktails goedkoper en ik zal je niet uit hoeven leggen dat we daar natuurlijk van hebben genoten. De tweede ronde gaat het alleen mis. De ober zijn dienblad wankelt en hij laat de cocktails vallen. Op mij. En op Finja’s jas. Wij helpen de ober met alles schoonmaken, maar er wordt verder geen oplossing geboden voor dat wat er net is gebeurd. Eenmaal thuis zie ik dat ook mijn hele jas onder zit en plakt... Wordt vervolgd.

Dalle Valle

Maandag

Vandaag hebben wij een presentatie. Verder niets bijzonders, maar toch :) Naderhand gaan Finja en ik even de stad in voor kerstinkopen. We besluiten te stoppen bij Dalle Valle, aangezien het Finja 350 kroon zou kosten om haar jas te laten wassen en stomen. De manager nam het goed op en geeft ons een voucher voor 5 gratis cocktails. Opgelost! Vanavond heb ik een afspraak met mede-Nederlander Lotte. We willen het weekend even lekker weg en gaan dat even bespreken. Lotte vraagt bij haar thuis of er nog meer zijn die meewillen en Carlijn besluit ook mee te gaan. Omdat we met z’n drieën gaan, is het voordeliger om een auto te huren. Ribe staat nog op mijn lijstje, Legoland staat op Lotte haar lijstje. Helaas is Legoland niet geopend. The Lego House is wel geopend en we kopen hier kaartjes voor.

Dinsdag

Vanwege een cursus van mijn docent ben ik vrij vandaag. Aan het begin van de middag krijg ik een mail waarvan ik al had gedacht dat die zou komen: helaas is de reis naar Lapland geannuleerd vanwege verscherpte maatregelen in Zweden. Natuurlijk is het jammer, maar ik vind het eigenlijk helemaal niet erg. Ten eerste staat veiligheid natuurlijk voorop en was ik er al niet vanuit gegaan dat het door zou gaan. Buiten dat ben ik eigenlijk alleen maar heel blij dat ik hier nog een week langer met iedereen heb. Een aantal meiden gaan de 13e al naar huis vanwege quarantaine in hun eigen land, dus hun laatste week ben ik er gewoon helemaal bij. Aan het einde van de middag gaan we met het huis en een paar andere meiden schaatsen. Vlakbij Nyhavn is een schaatsbaan en hoe kun je in de winter in Kopenhagen zijn zonder dat je hebt geschaatst? Niet!

Donderdag

Het weekend is weer van start gegaan! Vandaag doe ik niet veel bijzonders. Vanavond gaan we onze gratis cocktails innen. Deze keer gaat gelukkig alles goed en hebben we wederom een hele gezellige avond.

Gratis cocktails innen

Vrijdag

Een paar weken geleden hebben Caro en ik al treinkaartjes gekocht voor Odense. Vandaag is de dag dat we daar naartoe gaan. Na een treinrit van anderhalf uur komen we aan in Odense. Odense is bekend omdat het de geboorteplaats is van Hans Christian Andersen. We starten de dag natuurlijk met koffie en vervolgen onze weg naar het huis van Andersen. De entree vinden we alleen teveel, dus we zijn er geweest en dat was het :). We lopen wat door de stad en lunchen bij de Streetfood plek van Odense. Iets voor vijven pakken we de trein en we zijn rond half 7 weer terug op centraal.  Omdat ik morgen alweer wegga, moet ik mijn spullen inpakken. Met een beetje geprop krijg ik alles in mijn Eastpak.

OdenseOdenseOdenseOdense

Zaterdag

Vandaag spreek ik met Carlijn en Lotte af op centraal. Vanaf de luchthaven lopen we met z’n drieën naar het autoverhuurbedrijf. Eenmaal daar wordt er enigszins moeilijk gedaan dat we Lottes creditcard gebruiken om te betalen en Carlijn de eerste bestuurder is. Naja, uiteindelijk ben ik dus de eerste bestuurder en wordt alles op mijn creditcard gedaan. Net voor we gaan betalen merkt de meneer op dat ik een Rejsekort heb. Hij vraagt of ik niet in Kopenhagen woon. Ik weet dat als ik ja zeg, ik twee keer zoveel moet betalen; dus natuurlijk zeg ik nee. De man stelt verder geen vragen en we krijgen de mogelijkheid om de auto te kiezen: een fiat of en Citroën. We kiezen natuurlijk voor de fiat. Vervolgens mogen we ook nog de kleur kiezen: grijs of rood. Ik zie ons al helemaal rijden in een grijze fiat, dus de keuze is snel gemaakt. We lopen op onze fiat af en kijken hem met een glimlach aan: een grijze fiat 500. We gooien onze spullen in de achterbak en beginnen onze reis! Halverwege wisselen Carlijn en ik en daarmee wisselt ook de muziek. Ineens ben ik terechtgekomen in een Brabantse feesttent met carnavalsmuziek. Ik moet natuurlijk goed op de weg letten, maar op een gegeven moment raak ik toch een beetje afgeleid door tekst van ‘Ferry de roze flamingo’. Nouja, je snapt het misschien al, zo is Ferry de grijze Fiat geboren. Het is erg mistig. Ik denk dat dit een van de eerste keren is dat ik rijd in zulke mist. Ik kon nog geen 30 meter vooruit kijken. Tijd om de mistlamp aan te doen. Ik draai aan mijn lichthendel maar deze doet niet anders dan het normale licht aan of uit doen. We besluiten de auto even aan de kant te zetten en het mistlampje te zoeken. Na het symbool te hebben opgezocht, komen we tot de conclusie dat hij echt niet aan het stuur zit. Na een minuut komen we erachter dat er een knopje op het bedieningspaneel zit, vlak onder de radio. Hier had ik hem zelf nooit gestopt, maar goed! Met mistlamp en al trotseren we de mist en de weg. De Denen hebben iets geks met de wegen zoals wij die in Nederland kennen als N-wegen: of er staat iedere 100 meter aangegeven hoe hard je mag rijden, of er staat gewoon helemaal niks. In ons geval stonden er op deze wegen helemaal geen borden. Ik besluit 80 te rijden maar een aantal auto’s halen mij in… Oké, 90 dan. Dat gaat al een stuk beter.

Onze racewagen!

Eenmaal in Ribe aangekomen gaan we eerst even naar de gehuurde kamer om onze spullen daar te droppen. Daarna lopen we snel naar de kathedraal want die is tot 15u geopend en die kun je beklimmen. We komen aan maar helaas is de kathedraal die dag gesloten voor bezoek. We besluiten Ferry mee te nemen naar de Waddenzee, lopen daar wat en gaan weer terug naar de stad. Er moet natuurlijk ook gegeten worden dus we eten Italiaans. Naderhand lopen we naar Lidl voor een dessert en spelen we de hele avond skipbo.

RibeRibeRibeRibeRibe

Zondag

Goedemorgen! Na een heerlijke nacht in het bed worden we wakker om 8u. We halen ontbijt en lunch bij Lidl en vertrekken naar Billund, wat een klein uurtje rijden is. We komen daar rond elven aan en komen meteen in een soort paradijs terecht. Alhoewel ik geen diehard Lego fan ben, vond ik dit echt geweldig. The Lego house bestaat uit vier verschillende zones waar vier verschillende dingen van je worden verwacht. Er is letterlijk aan alles gedacht. We sluiten af met de historische galerij wat zich in de kelder bevindt. Hier ligt gewoon de geschiedenis van Lego en ook échte exemplaren hiervan. We lopen naar buiten en zien dat zich hier ook nog een soort paradijs bevindt. Nu we hier toch zijn bekijken we dat ook maar even. Rond vieren verlaten we the Lego house en omdat we de auto tot 21u hebben, willen we nog niet meteen door naar Kopenhagen. We gaan even naar de Ikea bij Odense, dit ligt mooi halverwege de route dus hier eten we even lekker patat met ballen (wat anders?), lopen een rondje en stappen weer de auto in. Een minuut voor tijd leveren we de sleutel in en is dat het einde van onze roadtrip. Alles lijkt mee te vallen met het openbaar vervoer, dus ik ben rond 22u thuis.

LEGO HOUSELEGO HOUSELEGO HOUSELEGO HOUSELEGO HOUSELEGO HOUSELEGO HOUSELEGO HOUSE

LEGO HOUSE

LEGO HOUSE