26A. COVID test

21 december 2020 - Copenhagen, Denemarken

Woensdag

Vandaag heb ik mijn allerlaatste presentatie, mijn allerlaatste (zoom-) les en mijn allerlaatste band met de universiteit. De presentatie ging goed, het vak hebben we gehaald en de docenten waren erg enthousiast over ons onderzoek. Vlak na onze laatste presentatie is het tijd voor de laatste evaluatie met de universiteit.

Vanavond maken we echte Italiaanse lasagne. Het is heerlijk om met Italiaanse Celeste in huis te wonen, want ze heeft het allemaal in haar hoofd..! Ik heb tegen haar gezegd dat ze een kookboek moet uitbrengen, maar ze neemt me niet al te serieus 😫🤪

LasagneLasagne

Donderdag

Vandaag ga ik verder met inpakken en heb ik een afspraak met mijn docente Engels. We hebben met de klas een kaartje geschreven als bedankje. Door de sluiting van de universiteit konden we die helaas niet aan haar geven, maar huisgenote Evelyn en ik hebben de afspraak gemaakt haar toch even te ontmoeten.

Vanaf hier ga ik door naar het centraal station. Ik heb een afspraak gemaakt voor een COVID-test. Niet omdat ik symptomen heb, maar gewoon omdat ik zeker wil weten dat ik niet ziek bij papa in de auto stap (de kans is er natuurlijk altijd, maar het is toch fijn om te weten of je het virus hebt of niet). Ik heb een afspraak gemaakt bij een snel test centrum. Iedereen tussen de 15 en 25 jaar kan hier een afspraak maken en gratis langskomen. De Deense regering moedigt het aan om iedereen preventief te laten testen. Goed, als echte Deense burger zal ik daar natuurlijk in meegaan.

Het is voor mij de eerste keer dat ik een test doe dus ik ben best een beetje zenuwachtig. Buiten dat doen ze het bij de sneltest centra ook in de neus in plaats van, zoals gewoonlijk in Denemarken, in de keel. Zin in. Ik moet zeggen dat ik er geen wekelijks uitstapje van wil maken maar ik had het zeker erger verwacht. Als ik binnen 15 minuten word gebeld weet ik dat ik positief ben, als ik niks hoor weet ik dat ik negatief ben. Zoals verwacht ben ik negatief!

COVID test

Vrijdag

Vandaag doe ik heel weinig, maar ook heel veel. ‘s Ochtends ontbijten we via zoom met een paar meiden die al thuis zijn. Vervolgens ga ik verder met inpakken en dit duurt zo ongeveer de hele dag. ‘s Avonds krijgen Jana en ik trek, dus maken we pesto en koken we spaghetti. Toch leuk om dan Celestes goedkeuring te krijgen: een Tsjech en een Nederlandse die samen iets Italiaans maken. We hebben heerlijk gegeten en dan komt de realiteit: morgen rond deze tijd is papa er. De tijd gaat ineens zo snel.

Pasta pesto

Zaterdag

Ik word redelijk vroeg wakker. Ik app papa meteen want ik weet dat hij vannacht is gaan rijden. Ik krijg tegen tienen een appje dat hij er rond 13u zal zijn; veel eerder dan verwacht! Als papa er eenmaal is eten we wat en gaan we naar de stad. Ik heb nog wat dingetjes nodig en papa heeft de stad nog nooit in kerstsfeer gezien. Ik waarschuw hem dat hij waarschijnlijk wel zal schrikken vanwege de hoeveelheid mensen. Alle winkels zijn hier namelijk gewoon open.

Nyhavn met papa!

Zaterdagavond, nadat we boodschappen hebben gedaan, werkt mijn sleutel ineens niet meer. Omdat we een elektronische keycard hebben, kan ik ook niks doen. Er is een noodnummer zodat iemand van buitenaf de deur kan openen en gelukkig komt de beste man. Hij vraagt 1000DKK (ongeveer €140...). Er moet een fout zijn gemaakt bij de organisatie want alles had geregeld moeten zijn. Ik mail de organisatie meteen, maar krijg op zaterdagavond natuurlijk geen antwoord.

Gelukkig kan ik, anderhalf uur nadat we geconstateerd hadden dat de deur niet meer openging, mijn kamer weer in. We eten ijs en drinken glühwein en gaan dan slapen: morgen gaat de wekker vroeg, want Jana zal als eerste vertrekken.

1. Kitty:
    21 december 2020
    Veel plezier samen met je pa.Geniet van de laatste dagen in Denemarken. Liefs Kitty Raymond