9. De bus en een lekke band

30 augustus 2020 - Copenhagen, Denemarken

Hej! (Deens voor hallo!)

Ik krijg echt enorm veel positieve reacties en berichtjes van iedereen, dat is zo lief en leuk om te horen, dank jullie daarvoor ❤️

Woensdag en donderdag

Vandaag weer naar school! Ik merk dat ik niet meer gewend ben aan het vroege opstaan en de lange dagen die dan volgen. Ik weet dat ik me ergens aanstel, want ‘normaal’ gesproken had ik eerder opgestaan en had ik langer op school gezeten, maar COVID heeft mijn hele ritme veranderd. Donderdag heb ik mijn fiets opgehaald bij Swapfiets! Ik vind het prettig om meerdere vervoersmogelijkheden te hebben, dus heb ik een fiets gehuurd. Kruispunten zijn hier vrij ingewikkeld, zeker als je wil afslaan naar links. Waar je in Nederland gewoon het kruispunt over kan, tegelijk met de motorische voertuigen, kan je dat hier niet doen. De kruispunten zijn hier zoals in Canada: wil je naar links afslaan, dan zul je moeten wachten tot er geen voertuigen meer komen vanaf de tegenovergestelde richting. Ik kom er niet achter hoe dit werkt met fietsers en besluit een andere weg te nemen. Donderdagavond wilde ik niet thuis blijven, maar wist ik ook niet goed wat ik dan wel kon doen. Ik heb besloten om een rondje te lopen in de wijk. Vijf minuten bij mij vandaan zit een prachtig park met een soort vijver. Na drie kwartier te hebben gelopen (4 kilometer!🤩) was ik weer thuis. Wat heerlijk dat je vijf minuten loopt en in een soort andere wereld terecht komt waar je niets anders hoort dan vogels.

FietsWandelenWandelen

Vrijdag

Vandaag ga ik op de fiets naar school! Een paar meiden uit mijn complex fietsen al sinds maandag, dus die weten de weg. Ik begrijp nu hoe ik linksaf moet slaan en ik ben blij dat ik dat zelf niet heb geprobeerd. De Denen doen iets geks. Ze steken hun linkerhand op om te laten zien dat ze gaan stoppen (op een onverwachts moment of om dus af te slaan en ‘in te voegen’). Ze gebruiken hun linkerhand (en niet hun rechter) zodat alle motorische voertuigen zien dat ze stoppen op een onverwacht moment. De weg naar school is 7 kilometer. Eenmaal op school aangekomen, hebben we ‘s ochtends les en ‘s middags worden we verwacht bij station Østerport. We gaan wandelen door de stad! We worden verdeeld in groepen en in deze groepen volgen we een bepaalde route langs een aantal toeristische punten van Kopenhagen. Aan het eind van de middag regent het kei- maar dat ook keihard. We moeten nog terugfietsen... We wachten tot het iets droger is en pakken onze kans. Vanaf hier is het nog maar een kwartiertje, dus dat is goed te doen. Het lot heeft het met ons voor; we komen droog thuis aan. We gaan vanavond weer naar het andere studentenhuis aan de andere kant van de stad. Nu met de fiets! We lopen naar buiten en het regent. Ach, niets aan te doen. Het regende hard, maar het was op zich te doen. Totdat de bus eraan kwam. Je raadt het waarschijnlijk al: de bus reed in een plas, al het water spetterde omhoog en ik was zeiknat. Echt tot op mijn bot nat. Gelukkig had ik een goede jas aan, dus waren het alleen mijn benen. Eenmaal aangekomen bij het andere studentenhuis, gaan we in de gemeenschappelijke woonkamer zitten. Een aantal mensen uit mijn klas wonen hier, dus ik vraag hen om een föhn. Een van de andere meiden is ook slachtoffer geworden van de bus. Gelukkig heeft een van de meiden een föhn; ik kan mezelf droogföhnen. Het blijkt dat we te hard ons best doen en de stroom valt uit. Ach, alles voor droge billen, benen en voeten! 🤪

Wandeling door de stadFeestje!

Zaterdag

Vandaag ga ik met zeven andere meiden naar Nyhavn om Kopenhagen te ontdekken vanaf het water. Voordat ik dat ga doen, wil ik naar de Lidl met de fiets. Het is maar 5 minuten fietsen en ik vind de lidl een erg fijne supermarkt. Ik stap op mijn fiets en hoor iets wat ik nog niet eerder heb gehoord. Ik kijk naar mijn voorwiel en ja hoor: plat. Shit. Ik bel Swapfiets en zij vertellen me dat de monteur vandaag vol zit en morgenochtend kan langskomen om 8:40u. Ik zal mijn wekker moeten zetten… In plaats van dat ik ga fietsen naar Nyhavn, ga ik dus met openbaar vervoer. Het eerste stukje moet ik met de S-Tog, het laatste stukje met de metro. Ik stap voor in de metro in en verbaas me over het voertuig; het rijdt zichzelf. Er is geen bestuurder. Het voelt alsof ik in een achtbaan ben gestapt. Rond 14:20 kom ik aan bij Nyhavn en bedenk ik me dat het niet zo slim is geweest om geen drinken te hebben meegenomen en sinds 11:30u niets meer te hebben gegeten. Ik ga naar het dichtstbijzijnde hotdog kraampje en koop een flesje water en een hotdog (a la luxe Hema hotdog🌭). Na het boottochtje gaan een meisje uit mijn klas en ik nog even de stad in. Ik wil een portemonnee van Rains en zij een tas. Er staat een rij voor de winkel van Rains dus gaan naar Illum, een soort Bijenkorf. Daar zit een Rains shop in shop. Ze hebben daar helaas geen portemonnees. Als we buiten komen, breekt het los. We gaan naar binnen bij de dichtstbijzijnde winkeltje, wat een bakkerij blijkt te zijn. We nemen een kaneelbroodje (die echt enorm lekker was!!) en gaan weg als het weer droog is. ’s Avonds hebben we een ‘tea party’ in de keuken. Ik heb de stroopwafels gepakt en de meiden ‘geleerd’ hoe de stroopwafel het lekkerst is (op je kopje leggen en af en toe draaien).😎

Hot dog met saus?NyhavnSlecht weer van af het water..?Nyhavn bij terugkomstKaneelbroodje

Zondag

Mijn wekker gaat. Eigenlijk wil ik mijn bed helemaal niet uit, maar als ik een nieuwe fiets wil, zal dat wel moeten. Tijdens mijn ontbijt word ik gebeld door een Deens nummer. Het is een medewerker van Swapfiets met de vraag of ik ook nu (8:20u) naar buiten kan komen omdat hij iets te vroeg is. Dat lukt me wel. Hij checkt of ik wel echt een lekke band heb. Gelukkig is dat het geval. Ik krijg een nieuwe fiets en alles is geregeld. Ik ga meteen door naar Lidl. Het is nog vroeg dus dan kan ik het beter maar meteen doen. Vanmiddag gaan we met een aantal meiden naar Christiania. Dit is een beetje hetzelfde idee als Vaticaan in Rome. Het is een zelfverklaarde semi-onafhankelijke enclave in Kopenhagen en schijnt erg kleurrijk te zijn. Ik ben benieuwd! Word vervolgd…🤗

Fiets 2

1. Ton en Tiny Hamerslag:
    30 augustus 2020
    Leuk Sanne wat heb je in een week tijd al veel beleefd

Groetjes. Liefs van ons Ton en Tiny
  2. Ria Remmers:
    30 augustus 2020
    Hey Sanne, heb nu alles gelezen van je, was t helemaal vergeten🙈
    Maar klinkt al super joh, leuke foto's ook.
    Heel veel succes en plezier daar ♥️😘