21. Onaangename melding

16 november 2020 - Copenhagen, Denemarken

Maandag tot en met woensdag

De normale schooldagen zijn weer geweest. Dinsdag hebben we een dinner met het huis gehad. We aten heerlijke pasta pesto en zelfgemaakte pizza. Als toetje hadden we (zelfgemaakte) kruidnoten!

Zelfgemaakte pastaZelfgemaakte pizza

Donderdag heb ik een heerlijke chill dag gehad. Verder heb ik ook ingepakt want morgen gaan we een weekend naar west-Jutland! Het originele idee om naar noord-Jutland te gaan hebben we maar niet gedaan vanwege de uitbraak van het coronavirus onder de nertsen.

Vrijdag staat de wekker extra vroeg (lees 5:45u). Ik ga mee de auto ophalen en we moeten daar om 8u zijn: dat betekent 6:45 uit huis. Na wat getreuzel bij het verhuurbedrijf (mevrouw was er niet, kwam 10 minuten later terug met thee, blabla), konden we gaan! Met acht personen in een negen persoonsbus gingen we de weg op. Na een half uur rijden gaf de auto ons een onaangename melding: check bandenspanning. We stoppen bij de eerstvolgende benzinepomp om er wat lucht bij te doen. De druk was inderdaad laag (2,6 bar in een van de achterbanden in plaats van 3.4 bar..?). De melding gaat niet weg... Tijd om papa's hulp in te schakelen. Gelukkig zegt papa dat dat wat we hebben gedaan goed is en dat we het voor de rest gewoon in de gaten moeten houden. Onze eerste stop was in Kolding, dit omdat we pas vanaf 15u de sleutel van het huisje konden ophalen. Kolding is leuk, maar wel maar voor een middagje. Vanaf Kolding is het nog een uur en een beetje rijden naar de plek waar we de sleutel kunnen ophalen. Als hoofdboeker, had ik de schone taak om alles te fixen voor het huis. Een huisje huren in Denemarken is over het algemeen niet duur. Wat het vaak duur maakt zijn de kosten voor het water, de elektriciteit, internet en schoonmaak. Gelukkig zitten de laatste twee bij de prijs in! De vrouw aan de receptie dacht dat ik Duits was (terwijl er op het formulier duidelijk ‘the Netherlands’ stond, maar goeeed), dus we kregen alle informatie in het Duits. Gelukkig waren er in onze groep 3 Duits sprekenden en nog een paar die Duits verstaan (hier ben ik 1 van) dus het was allemaal geen probleem.

Onderweg naar West-JutlandKoldingKoldingOnderweg

Het huisje is in the middle of nowhere, maar dat siert het ook wel. Het huisje is zó enorm gezellig. Het heeft wittig hout vanbinnen en dat wordt doorgetrokken in het hele huis. We hebben vier tweepersoonskamers en twee badkamers. We doen boodschappen, steken de haard aan en maken vegan curry.

Hyggeligt sommerhus ;)

De reden dat we hier zijn is dat zes van de acht willen surfen. Vandaag gaan we naar Hvide Sande om te kijken of dat wil lukken. Na een heerlijke strandwandeling willen we eigenlijk alweer naar huis. Precies op het moment dat we in de auto zitten, belt de meneer van de surfschool. Omdat Caro en ik niet willen surfen (ja hee hallo, surfen in november in Denemarken, thx but no thx) besluiten we in het dorpje een warme chocolademelk te gaan drinken en de anderen daarna op te wachten. Nadat iedereen terug en droog is, gaan we wederom boodschappen doen en koken we. Iedereen is vrij moe, dus we besluiten het niet te laat te maken.

StrandwandelingStrandwandeling

Vandaag moeten we een wekker zetten omdat we om 10 uur uit het huisje moeten zijn. Fris en fruitig zit iedereen aan de ontbijttafel om 8:30. Uiteindelijk verlaten we rond tienen het huisje en komen we 10 minuten later aan bij de plek waar we sleutel ook hebben opgehaald. De vrouw heeft uitdrukkelijk tegen me gezegd dat ik alles weer bij de receptie moest inleveren. Moet zeggen dat dat leuk bedacht is als ze op zondag dicht zijn... Ik bel het telefoonnummer wat op de bevestiging staat maar krijg een antwoordapparaat. In het Deens en later ook Duits krijg ik een verwijzing naar een ander nummer. Gelukkig wordt daar wel opgenomen en kan de meneer mij vertellen dat er aan de rechterkant van het gebouw een kamertje is waar ik alles kan achterlaten. Eind goed al goed...

Omdat we de auto tot 21u vanavond hebben en niet meteen terug willen naar Kopenhagen (beetje zonde van de tijd) gaan we naar Esbjerg.

EsbjergMen by the sea

In Esbjerg is alles helaas dicht. We maken een leuke groepsfoto en rijden terug richting Kopenhagen, maar voordat we écht naar Kopenhagen gaan, stoppen we bij Stevnsklint. Het is inmiddels al aan het schemeren dus we besluiten niet te lang te blijven.

StevnsklintStevnsklintStevnsklint

Laura en ik gaan de auto terugbrengen. We moeten deze volgetankt afleveren, anders staat ons een bedrag van 28 kroon per liter (exclusief belasting) te wachten. Liever niet. We melden het bandenspanning probleem bij de meneer, die aangeeft dat het te maken kan hebben met de wisseling van zomer- naar winterbanden, maar ook met het type auto en banden. Moe maar voldaan kom ik thuis aan.

Maandag

Vandaag heb ik weer les en vanavond eet ik Zwitsers in het andere studentenhuis. Het is inmiddels week 47 en het besef dat ik over vijf weken naar huis ga is er echt nog niet... Is ook eigenlijk maar goed ook want zo kan ik hopelijk nog vijf volle weken genieten van alles en iedereen.

ZwitsersPasta/aardappel met kaas, appelmoes en ui

1. Ton en Tiny Hamerslag:
    17 november 2020
    Alweer een mooi avontuur Gezellig hoor

Liefs van Ton &Tiny