4. Afscheid, werkzaamheden en mondkapjes

16 augustus 2020 - Jægerspris, Denemarken

Al sinds ik kan lopen is Maite een hele goede vriendin van mij. Laten we gerust zeggen dat ze een onderdeel is van ons gezin :). We woonden (letterlijk) bij elkaar om de hoek, maar na de middelbare school veranderde dit omdat zij voor haar studie verhuisde naar Arnhem. Dit was voor ons beide al een stap in onze vriendschap omdat we niet meer 2 minuten maar 2 uur bij elkaar vandaan woonden. Nu verhuis ik naar een ander land op een uur en en kwartier vliegen afstand. Na een carpool karaoke richting Gouda was het dan tijd om echt afscheid te nemen. Ondanks dat ik al van veel mensen afscheid had genomen, kwam deze keer het meeste binnen. Het besef was daar ineens, ook van al die andere keren dat ik afscheid had genomen.

Inpakken: het fenomeen waarbij je keuzes moet maken over wat je meeneemt, wat je thuislaat en wat je voor de zekerheid meeneemt. Al mijn kleding heb ik weten te proppen in twee grote tassen. Nu de rest van mijn spullen nog. Kan ik mijn kat ook meenemen? 🥺

De laatste nacht in mijn eigen bed. Ik kan je vertellen dat dat heel gek voelt; wetend dat je ergens niet meer zal zijn voor de komende vijf maanden. Ik word wakker. Dit was het dan. Ik stap onder de douche, geniet nog even van de straal en kleed me aan. Alles paste zowaar in de auto (how is it mogelijk!). Ik geef mijn kat nog een aai over zijn bol. Hij besluit weg te lopen, zijn eigen gang te gaan. Eigenwijs beest.

We hebben een hotel geboekt in Hamburg, de TomTom geeft aan dat we er om 15:30u zullen zijn. Helaas; het lot denkt daar anders over. Na veel file, wegwerkzaamheden en een paar stops onderweg komen we aan in het hotel om 17:30u. Vlakbij zit een DM, een goedkope drogist, waar we nog wat dingen van moeten importeren. Inmiddels is het half 8 ‘s avonds en hebben we best veel trek. We komen uit bij Don Quichotte en hebben daar heerlijk gegeten.

Don Quichotte

Op Facebook lees ik dat de minister van Denemarken de volgende ochtend om 11 uur een persconferentie zal houden over het gebruik van mondkapjes. Op een paar plekken in het land is, net als in Nederland, weer een toename in het aantal positieve coronagevallen.

De volgende ochtend ontbijten we in het hotel en vervolgen we onze weg naar Denemarken. Op Facebook lees ik dat er vanaf volgende week zaterdag mondkapjes moeten worden gedragen in het openbaar vervoer en op de stations. Niets nieuws voor mij, aangezien ik vanaf 1 juni al een mondkapje draag in het openbaar vervoer. De eerste stop in Denemarken betalen we (omgerekend) €5,07 voor een cappuccino. Welkom in Denemarken...

Bij de grens!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ineke:
    16 augustus 2020
    Je bent nu echt in DK! Nieuwe ervaringen... gaat allemaal vast goed komen.
    Dikke kus, en een knuffel van Floyd,
    Ineke